Det er ikke greit når forfatter Jon Michelet maler Ernest Hemingways båt “Pilar” hvit i romanen “En sjøens helt. Gullgutten“. Sjelden har ni korte setninger i en roman gjort meg så oppbrakt. “Pilar” er ikonisk, en artefakt og kodeks som er urokkelig knyttet til Hemingways personlighet og forfatterskap.

Tekst & foto: Willy-André Martinsen

Jeg har stor sans og respekt for Jon Michelet, og jeg gleder meg som en liten guttunge framfor hvert nytt bind av det episke verket om Halvor Skramstad. Endelig har krigsseilerne fått sin fortelling, og Michelet gjør det med innlevelse, innsikt og respekt.

I utallige intervjuer og foredrag har han imidlertid påpekt at han har fått mange reaksjoner og tilbakemeldinger.

Det er alltid noen som finner noen feil og smårusk og det lever jeg bra med, sa han til Bergensavisen etter utgivelsen av første bind. Det er klart at han skal påberope seg kunstnerisk frihet som forfatter samtidig som han skal holde orden på historiske fakta.  Likevel er det vanskelig å svelge at han har malt “Pilar” hvit.

Ernest Hemingway fikk bygd havfiskebåten "Pilar" ved Wheeler Yacht Company i 1934. I dag står den utstilt på Finca Vigia utenfor Havana.
Ernest Hemingway fikk bygd havfiskebåten “Pilar” ved Wheeler Yacht Company i 1934. I dag står den utstilt på Finca Vigia utenfor Havana.

Kongeskipet “Norge”
Jeg tenker tilbake på min egen barndom på 1960-tallet. En sommer husker jeg spesielt godt. Hele familien stuet seg sammen i bilen til mormor, og vi kjørte den lange veien til Vikane. Vi gikk ut på Furuholmen.  Kongeskipet “Norge” hadde nylig ankommet og lå for anker i Hankøsundet. Vi ventet og ventet og ventet. På ett tidspunkt begynte alle de frammøtte å bevege seg lenger ut mot fjæra. Så kom sjaluppen sigende før den gjorde en stor sving inn mot brygga under Bloksberg.

Ser du Kongen, sa mormor. Han vinker til oss, sa hun.

Jeg visste ikke helt hvem kongen var, men både skipet og sjaluppen var fin, og på ett eller annet vis gjorde dette inntrykk på meg. Jeg lurer imidlertid på hva som hadde skjedd dersom jeg fortalte i klassen etter sommerferien at kongeskipet var svart!

En sleivete tabbe
For meg er ikke dette smårusk jeg kan leve med. På side 520-521 i “En sjøens helt. Gullgutten” skriver Michelet:

En liten, hvit båt dukker opp i kjølevannet av slepet… Halvor retter kikkerten mot havfiskebåten. Den har overdimensjonert kommandobru av den typen amerikanerne liker, et helt lite tårn. På den åpne brua står en skjeggete, solbrun mann til rors. Halvor synes det er noe kjent med ham. Kan det være en filmskuespiller eller idrettsmann han har sett bilde av i avisa? Båten har navnet malt i baugen. Det er Pilar. Også dette navnet synes Halvor klinger kjent, man han kan ikke huske hvor han har det fra.

Jeg tror rett og slett at Jon Michelet har gjort en sleivete tabbe forårsaket av en fransk forfatter.

Med en viss ydmykhet sendte jeg derfor en mail til Jon Michelet hvor jeg gjorde rede for mitt syn, og jeg fikk omgående et hyggelig svar tilbake. Forfatteren bekrefter at det er Hemingway som står til rors, at han har lest “Hemingways Cuba” av Gérard de Cortanze (Gyldendal 1999), og at det er der han har plukket opp at “Pilar” har hvitmalt skrog og at navnet står skrevet i baugen.

Michelet skriver også at han får se om han skal male “Pilar” svart i neste opplag av “Gullgutten“. Det har han imidlertid ikke gjort.

Pilar” har alltid hatt svart skrog
I følge et intervju med Klassekampen 28. desember 2002 sa Jon Michelet at han nettopp hadde lest “Hemingways Cuba” fordi han hadde fått den i julepresang. Jeg har gått inn i det meget interessante og omfattende kilderegisteret og litteraturhenvisningene han har lagt ut på Forlaget Oktobers hjemmesider i forbindelse med romanprosjektet, men jeg kan ikke finne henvisninger til Cortanzes bok.

Likevel er det tydeligvis her tabben ligger. På side 120 er det bilde av en hvit havfiskebåt med en bildetekst som forteller at dette er “Pilar“, noe som er helt feil. Det er svært mange konstruksjonsmessige detaljer som kan bekrefte at dette ikke er Hemingways båt, i tillegg til at den aldri har hatt hvitmalt skrog eller har hatt navntrekket i baugen.

Detaljer fra styreposisjonen om bord i "Pilar".
Detaljer fra styreposisjonen om bord i “Pilar”.

Da Ernest Hemingway dro på safari til Afrika i 1933 tok han med seg The Wheeler Yacht Company sin 1933-34-katalog, og med den som utgangspunkt bestilte han en 38 fots Wheeler Playmate som skulle hete “Pilar“. Båten fikk navnet etter tre sterke kvinner: En spansk helgen i Zaragoza, partisanlederen i romanen “Klokkene ringer for deg” og hans andre kone Pauline som hadde kallenavnet Pilar.

Ernest Hemingway tilførte flere spesifikasjoner i bestillingen til Brooklyn-verftet. Dette er en båttype med relativt høyt fribord, så han fikk senket hekken for lettere å få de store fiskene om bord. Navnet “Pilar” med hjemmehavn “Key West” skulle påføres i hekken. I tillegg har den et mindre navnskilt på hver side av overbygningen i mahogni. Det står også klart i ordren at skroget skulle “be painted black” (“Hemingway’s Boat“, Paul Henrickson, 2011).

Ideen til det svartmalte skroget skal etter sigende Hemingway fått fra Key West-smugleren Josie Russell som også var eier av den legendariske Sloppy Joe’s Bar. Hemingway fikk sin dåp som havfisker om bord i Russells 34 fots “Anita“, og det var med den båten han kom til Cuba for første gang for å fiske marlin i 1932.

Ernest Hemingway fikk påmontert en justerbar fiskestol om bord i "Pilar" etter andre verdenskrig. Den kjente britiske komikeren, forfatteren og programskaperen Michael Palin har skrevet en roman med denne stolen som utgangspunkt.
Ernest Hemingway fikk påmontert en justerbar fiskestol om bord i “Pilar” etter andre verdenskrig. Den kjente britiske komikeren, forfatteren og programskaperen Michael Palin har skrevet en roman med denne stolen som utgangspunkt.

Hemingway modifiserte “Pilar” mange ganger. Han fikk påmontert en rulle i hekken og en davit for lettere å dra fangsten om bord. I 1937 fikk han montert flybridge med motorkontroller, rattet var fra en T-Ford og egne holdere for glass slik at han alltid kunne ha drinken innen en armlengdes avstand. Etter andre verdenskrig fikk  “Pilar” justerbar fiskestol og lange utriggere.

Ny produksjon av Wheeler Playmate modell “Pilar”?
Gjennom alle år var Gregorio Fuentes matros om bord i “Pilar“. I forbindelse med innspillingen av filmen “Hemingway & Fuentes” med Andy Garcia som regissør, ble det restaurert en Wheeler Playmate som selvsagt får en viktig rolle i den amerikanske produksjonen med Anthony Hopkins og Annette Bening i hovedrollene. Oldebarnet til den tidligere eieren av Wheeler Yacht Company ble så inspirert av restaureringen at han vurderer å sette den i produksjon igjen (WoodenBoat, 2013).

Finca Vigia var eiendommen til Ernest Hemingway på Cuba. Her var forelegger Harald Grieg i Gyldendal gjest. Forlaget var det første i verden som utga en oversettelse av den berømte amerikanske forfatteren.
Finca Vigia var eiendommen til Ernest Hemingway på Cuba. Her var forelegger Harald Grieg i Gyldendal gjest. Forlaget var det første i verden som utga en oversettelse av den berømte amerikanske forfatteren.

Gyldendal og Hemingway
Norsk bokbransje har et spesielt forhold til Ernest Hemingway, og da i første rekke via forelegger Harald Grieg i Gyldendal. Han besøkte forfatteren på Finca Vigia utenfor Havana på Cuba, og han fikk også være med på havfisketur om bord i “Pilar“. Gyldendal var det første forlaget i verden som utga en bok av Hemingway i oversettelse, og de har utgitt absolutt alle bøkene hans.

Norsk-amerikansk vaktmann
En ikke fullt så kjent historie, er historien om Arnold Morse Samuelson. Han var sønn av en norsk kristen emigrant-familie som hadde slått seg ned i Nord-Dakota. 22-åringen var svært fascinert av Hemingway, og haiket hele veien fra Minneapolis til Key West våren 1934 i håp om å få fem minutter sammen med den berømte forfatteren. Det endte med at han fikk jobb som vaktmann om bord i “Pilar” i ni måneder. Arnold jobbet hardt for å bli forfatter, og fikk mange gode råd av mentoren. Hele denne fantastiske beretningen kan vi leste om i hans bok “With Hemingway. A Year in Key West and Cuba“, som ble utgitt i bokform tre år etter hans død i 1981.

I fiskelandsbyen Cojimar står denne bysten av Ernest Hemingway. Den er støpt av bronsepropeller og akslinger fiskerne samlet inn for å hedre forfatteren.
I fiskelandsbyen Cojimar står denne bysten av Ernest Hemingway. Den er støpt av bronsepropeller og akslinger fiskerne samlet inn for å hedre forfatteren.

Uangripelig fakta
Da Hemingway tok livet sitt med et Boss haglegevær i 1961, var det lenge uvisst hva som ville skje med båten som var uløselig knyttet til hans liv og virke. Hemingways enke, Mary Welsh, forteller i sine memoarer (“How It Was“, 1976) at Gregorio Fuentes kom til Finca Vigia kort tid etter selvmordet. Han ville vite hva som skulle skje med “Pilar“. Mary ville at han skulle tømme båten for verdier, demontere utriggerne og senke henne i Golfstrømmen.

Slik gikk det heldigvis ikke. Fuentes tok vare på båten en perioden før han ga henne til de kubanske myndighetene. De brukte “Pilar” som arbeidsbåt før hun ble fraktet opp til Finca Vigia der hun står i dag.

Pilar” er en spesiell og unik båt, uangripelig knyttet til en av de mest omtalte og berømte forfatterne i den vestlige verden. Verden er ikke svart og hvit, men “Pilar” har alltid hatt svart skrog. Det er et historisk faktum som selv ikke Jon Michelet kan skrive seg bort fra.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s