Christiansø: Jeg står og betrakter min egen mørke silhuett i linsa på Christiansø Fyr. Den er omkranset av et stort fargespekter som skimrer i linsa. Jeg blir stående lenge å betrakte de fascinerende skiftningene. Jeg blir både glad og ettertenksom.

Tekst & foto: Willy-André Martinsen

Jeg nynner prøvende på en sang som ligger mitt hjerte nær og siterer lavt for meg selv:

Ei lampe som gløder i mørket
og loser deg ut og frem.

Som tar deg bort og hjemmefra,

men også tar deg hjem.

– Jeg må sige, det var et ord af sandhed! Jeg snur meg forsiktig rundt. Det står en kvinne i 30-årene på den smale plattformen og smiler mot meg. Jeg smiler tilbake. Hun lener seg mot rekkverket i motlyset. Bak henne skimter jeg festningsbygningene og havet.

– Jeg siterte en norsk visesanger, sier jeg. En som som heter Ola Bremnes. Han liker fyrlykter – og livet. Jeg løfter opp fotosekken og legger stroppen til rette over høyre skulder.

Jeg trodde jeg var alene her oppe, sier jeg forlegent.

Vi er aldrig alene, svarer hun på vakkert dansk.

De to øyene Christiansø og Fredriksø er bunnet sammen av en smal gangbro.
De to øyene Christiansø og Fredriksø forenes av en smal gangbro.

Et isolert fellesskap
Litt senere finner jeg et ledig bord på Christiansø Gæstegiveri. Utsikten er praktfull mot havnen. De to bebodde øyene Christiansø og Fredriksø forenes av en smal gangbro. Den lille øygruppa befinner seg en drøy times båttur fra Gudhjem på Bornholm. Gjennom sommerhalvåret valfarter tusenvis av turister ut til denne prikken i Østersjøen der hovedøya bare er litt over 700 meter lang. Du vandrer rundt hele øya på en drøy halvtime.

Hvordan er det å bo her om vinteren, tenker jeg.

Oker, noen blomsterpotter og en vannpost. Er det mulig at samfunnet her ute er så idyllisk som de gir uttrykk for?
Oker, noen blomsterpotter og en vannpost. Er det mulig at samfunnet her ute er så idyllisk som de gir uttrykk for?

Svaret kom fortere enn jeg ante. Jeg bestiller et smørbrød med laks og en Grøn Tuborg av en småstresset servitør.

En kort og velment information til dig mens vi har travlt, står det på en hvit serviett hun legger framfor meg sammen med bestikket. På servietten har de trykket en kort historie om hvordan det er å leve som fastboende her ute.

Hvad vi laver om vinteren? Vi læser en god bog, besøger venner og bekendte. Vi har bibliotek, sangforening, kortklub, syklub, støtteforening, julebal, karneval – og det vigtigste: fællesskab. Vi har 90 venner og bekendte at besøge. Vi er ikke isolerede. Vi lever en pragtfuld tilværelse på Christiansø, og den kan du godt misunde os.

På Christiansø har de en skole med to ansatte lærere. Når elevene er 13 år, må de imidlertid reise inn til Bornholm på kostskole.
På Christiansø har de en skole med to ansatte lærere. Når elevene er 13 år, må de imidlertid reise inn til Bornholm på kostskole.

Bygdedyret
Jeg liker fyrlykter, jeg liker småsamfunn og jeg liker at folk har det bra og ikke er aleine. Samtidig tror jeg ikke tilværelsen er like idyllisk og romantisk som servietten skal ha det til. Jeg har selv kjent hvordan “bygdedyret” til Tor Jonsson har glefset tak i leggene mine. Slike infiserte sår tar det lang tid å lege. Det er ikke plass til fritenkere, rebeller og oppurtunister som ikke uten videre lar seg underkaste av vedtatte konvensjoner, sedvaner og kutymer. Men jeg håper at jeg tar feil når det gjelder Christiansø. Det er et flott sted, og på mange måter føler jeg meg hjemme.

Både Christiansø og Fredriksø er omgitt av solid festningsverk. I dag er hele området fredet.
Både Christiansø og Fredriksø er omgitt av solid festningsverk. I dag er hele området fredet.

Verdens første framskutte flåtebase
Det hele startet i 1684 da Christian V bestemte at det skulle bygges verdens første framskutte flåtebase med festningsverk på Christiansø. Etter freden i Roskilde i 1658 hadde Danmark mistet Skåne, Halland og Blekinge, og de måtte nå kontrollere den svenske flåtens bevegelser i Østersjøen.

Når jeg skriver at jeg på mange måter føler meg hjemme på Christiansø er ikke det helt uten grunn. Det er noen kjente trekk ved bebyggelsen og festningsverkene. Da jeg kom hjem og begynte å søke i ulike historiske kilder, dukket navnet Anthony Coucheron opp.

Han arbeidet som Verkbas i Fredrikstad i 1665 som assistent for sin far som hadde ansvaret for befestningen av både Fredrikstad og Fredriksten festning i Halden. Senere ble han utnevnt til kommandant på Christiansø og fikk ansvaret for å bygge opp anlegget fordi han hadde erfaring med bygging på klippegrunn. Han fikk med seg nesten 300 nordmenn som deltok i dette arbeidet. De to store tårnbygningene på Christiansø og Fredriksø er hans ide etter inspirasjon fra liknende bygg ved Middelhavet. Det hører også med til historien at Peter Wessel Tordenskiold brukte Christiansø som flåtebase.

En får ro i sjelen av å vandre rundt på de to øyene. Skogen vokser frodig i ly for havet.
En får ro i sjelen av å vandre rundt på de to øyene. Skogen vokser frodig i ly for havet.

Håp og drøm
På mange måter blir jeg bergtatt av stemningen på Christiansø. Jeg fornemmer en ro i sjelen av å vandre rundt blant de historiske bygningene, langs festningsverkene og gjennom småskogen som vokser frodig i ly for havet.

Barometeret på kaia viser at det er ustadig vær i vente. Barometeret har sitt opphav hos den velkjente Cornelius Knudsen i København. Instrumentene er verdenskjente, og firmaet har utstyrt mange store ekspedisjoner gjennom tidene.
Barometeret på kaia viser at det er ustadig vær i vente. Barometeret har sitt opphav hos den velkjente Cornelius Knudsen i København. Instrumentene er verdenskjente, og firmaet har utstyrt mange store ekspedisjoner gjennom tidene.

Ved trappa ned til kaia gløtter jeg på barometeret. Det viser at det er ustadig vær i vente. Jeg setter meg på en benk for å vente på båten som skal frakte meg tilbake til Gudhjem. Høyt over meg ser jeg Christiansø Fyr som er danskenes første blinkfyr.

Det er et landemerke for håp og drøm, synger Ola Bremnes.

Leave a Reply

