– Nå må jeg faen ikke drite meg ut, tenker jeg. Pulsen stiger sakte. Jeg skifter grep på rorkulten og kjenner vibrasjonene av motoren under føttene. Kanalbåten på 57 fot dreier mot det smale innløpet til bassenget hvor jeg skal vende stålskroget 360 grader. Diameteren er 70 fot, så jeg har lite å gå på. Langs kanalen sitter det drøssevis av folk om bord i båtene som følger med.

-Nå gjelder det, tenker jeg og gir full gass.

Tekst & foto: Willy-André Martinsen

Etter mange timer i tre og fire knops fart, våkner dieselmotoren. Den harker og spytter og spyr ut kullsvarte avgasser. Propellen visper opp brunt kanalvann og gress før det tunge skroget kommer i sig. Jeg gir hardt ror og venter og venter og venter til baugen dreier. Her er det snakk om å utnytte rå motorkraft, ror og deplasement. Full gass akterover og babord ror. Endene flakser av sted når propellen sender en kaskade av vann innover sivet når jeg igjen gir gass forover. Gang på gang.

Så er det over. Jeg trekker til meg gasshendelen og “Marcus” siger sakte ut av bassenget og inn i Trent & Mersey Canal igjen. En skjeggete kar sitter på taket av båten sin med et stort tekrus i neven. Han løfter hånda og hilser.

– That was å great turn, roper han.

Jeg smiler og hilser tilbake og føler at jeg har fått aksept som kanalbåtskipper.

Sluseslusker
En kanalbåtferie i England er en relativt avslappende og fredsommelig affære. Du glir gjennom landskapet i maksimalt fire knops fart. Narrowbåten er lang og smal, men rommer all tenkelig komfort med adskilte lugarer, bad, velutstyrt bysse og salong. Likevel er det en aktiv ferie. De aller fleste slusene er ubemannet, så her er det bare å trå til med rå muskelkraft. Og det er mange sluser!

Slusing
En kanalbåtferie innebærer også hardt arbeid. Her er det slusesluskene Trine Hamre og Claus Hellestad som sliter ved hendlene, mens Hanne Hellestad bivåner det hele med stoisk ro.

Da er det godt å vite at det aldri er langt til nærmeste landsby og en lokal pub der slusesluskene kan få seg en velfortjent pint.

Ferskvannsseiler
Innenlands vannveier har alltid fascinert meg med sine flotte sluseanlegg og smale kanaler som binder innsjøer sammen for transport av råvarer, gods og mennesker. Under oppveksten var jeg på dusinvis av kanoturer i Halden-vassdraget. Det var med bankende hjerte vi ble sluset sammen med tømmeret i Ørje og Strømsfoss, og ikke minst kilte det godt i magen da vi lente oss over rekkverket på toppen av det øverste kammeret på Nord-Europas høyeste sluseanlegg på Brekke.

Bru
Det er smalt og det er trangt, men det gir en god følelse av ro å gli gjennom landskapet.

Etter en vindfull båtsesong langs Vestkysten av Sverige hvor vi lå landfaste både titt og ofte ute i skjæra, så jeg fram til en roligere båtferie der vind, bølgehøyde og værmeldinger var ikkeeksisterende tema. Jeg gledet meg rett og slett til en ferie som ferskvannsseiler.

Trent and Mersey Canal
Valget falt på den 140 kilometer lange Trent and Mersey Canal i Derbyshire som gir en transportforbindelse fra Nordvest-England til Øst-Midlands. Da kanalen ble åpnet i 1777 med 70 sluser og fem tunneler, ble den et viktig bidrag for transport av alle mulige råvarer under den industrielle revolusjon.

De gamle sluseanleggene er godt vedlikeholdt og funksjonelle. I kanalguiden får du en grei innføring i sluseteknikken. De er enkle å operere, og er du i tvil, er det som regel andre kanalfarere som trer støttende til. Det er lett å holde seg orientert hvor du er i landskapet siden alle bruer og sluser er nummererte.

Gjennom sluser
Sluseanleggene på Trent and Mersey Canal er fra slutten av 1700-tallet. Likevel er de godt funksjonelle i dag.

Hele kanalen er oppgradert og tilrettelagt for kanalbåter. Du kan stort sett fortøye hvor du vil, og det er egne brygger der du kan tømme septik og fylle vann.

Vi valgte å reise tidlig i sommersesongen, og det var et godt valg. Trafikken på kanalen var enda forholdsvis liten. Det var ytterst sjelden vi måtte vente ved slusene, og det var lett å finne plass å legge til.

Tut, tut, her kommer vi!
Det er alltid lurt å planlegge dagens etappe på forhånd. Kanalene byr på en del utfordringer en må ta hensyn til. Ved mye nedbør øker vannføringen og strømmen, og en må være spesielt oppmerksom ved overløpskanalene og der elvene har utløp i kanalsystemet. Motorkraften i kanalbåtene er begrenset, og her kan en ikke ty til trustere når de lange stålskrogene blir tatt av strømmen.

Claus og meg
Late dager på kanalferie gir grobunn for mange gode samtaler på akterdekket.

Mange steder er det svært smalt og det er mange krappe, uoversiktlige svinger, så det er lurt å lære seg både signalsystemet og reglene for forkjørsrett i kanaler og tunneler.

Variert natur og pittoreske landsbyer
Naturen langs kanalen er svært variert med frodige løvskoger, åpne jordbruksområder, pittoreske landsbyer og flotte sluseanlegg. Når ettermiddagen kom var det bare å legge seg til ved nærmeste pub, eller gå på handletur til slakter og grønnsakshandleren for å gjøre innkjøp til middag.

Grønnsaker
Langs kanalen er det mange små og trivelige landsbyer. Det er hyggelig å gå på torvet for å kjøpe lokale grønnsaker og andre ingredienser til kveldens middag.

Skuldrene senket seg for hver dag som gikk. En fikk en slags zen-følelse av å gli gjennom landskapet. Det var rett og slett en god og fornøyelig opplevelse som frister til gjentakelse.

Leave a Reply

