Svalbard: Det er bingokveld, pølser og øl på Mellageret i Ny-Ålesund. Midnattssola er utestengt av sorte gardiner, flakkende stearinlys kaster lange skygger over grovhogget interiør i takt med neddempet listepop og utrop av vinnertall på norsk og engelsk. Jeg føler jeg sitter på et filmsett under opptaket av Fargo.

Tekst og foto: Willy-André Martinsen
Tanken er selvsagt helt surrealistisk, for jeg drikker øl blant et bingo- og pølsespisende publikum bestående av skarpskodde internasjonale klimaforskere fra et dusin land. Og jeg har aldri følt meg så trygg. Den siste isbjørnen jeg så lå og sov på stranda ved Ebeltofthamna og utenfor døra står det en guide med rifla over skulderen. Hun er nok mer redd for at vi ikke skal rekke om bord i M/S Nordstjernen som skal legge fra kai klokka 2300, enn at en storvokst isbjørn skal komme luskende rundt hushjørnet.

mellageret-1
I Mellageret i Ny-Ålesund var det bingokveld, pølser og øl.
Arktisk stammefellesskap
Slik er det å være turist på Svalbard, og jeg må innrømme at jeg aldri har kjent turistfølelsen så sterkt som nettopp her. Jeg er en beskuer på gjennomreise. Selv om Svalbard er et midlertidig sted for de flest, må du ha noen overvintringer bak deg før du blir svalbardianer. Du må ikke nødvendigvis ha vært pelsjeger på Austfjordneset eller gått på ski fra Verlegenhuken til Sørneset for å få pondus og respekt. Men det hjelper ikke å si at du har besøkt polarlandet noen ganger og at du har flere avslåtte jobbsøknader i skrivebordsskuffen.

isbjornvakt-1
M/S Nordstjernen ligger for anker utenfor Fjortende Julibukta i Krossfjorden.

guide-1
Guidene var uhyre kompetente og delte villig av sin kunnskap og erfaring med passasjerene i tillegg til å ivareta sikkerheten.
Det er imidlertid ikke bare villmarksjunkier som har bosatt seg på 79° Nord. Svalbardposten hadde i juli i år et intervju med Ester Margrete Nergård som har bodd 31 år i Longyearbyen. I 19 av disse åra printet hun kuponger fra Norsk Tipping og Rikstoto på Coopen. Nå er det slutt og Ester har startet pakkingen for å dra tilbake til fastlandet. Det tok imidlertid 25 år før den fargerike 59-åringen dro til Barentsburg for første gang, og hun har aldri besøkt verken Pyramiden, Ny-Ålesund eller Svea.

Det bor altså vanlige folk på Svalbard også. Folk som er opptatt av familien sin, jobben, venner og den gode følelsen av å bo på et lite sted. Et bygdesamfunn der befolkningen utgjør et unikt stammefellesskap under en arktiske himmel.

himmel-1
Det er vanskelig å forlate dekk under slike forhold.
Lykken er et skipsdekk av tre
Min dragning til øygruppa har bygd seg opp gjennom mange år, og i sommer kunne jeg igjen sette meg om bord i SAS-maskinen som fraktet meg via Tromsø til Longyearbyen. Der mønstret jeg på som cruisepassasjer på M/S Nordstjernen med destinasjon 80° Nord.

Det gjør godt å vandre på et skipsdekk av tre igjen. Det gjør godt å la fingrene gli over den lakkerte rekka. Det gjør godt å kjenne vibrasjonene i skroget som duver i sakte fart ut Advendtfjorden. Jeg har allerede installert meg i lugar nr. 215. En køie, et lite hengslet bord, stol, eget toalett og dusj. En stille stund i ettertenksomhet og et krus konjakk. Jeg smekker døra igjen, snuser litt på den varme motorduften som siger gjennom korridoren, vandrer forbi utsmykkingene til Paul René Gauguin og suger inn den friske polarlufta på akterdekket. For en lykke! For en lykke det er å la blikket følge kjølstripen som driver oss nordover, lyset, fjellene og breene.

Oppussing-1.JPG
I løpet av de siste årene har en rekke bygninger blitt restaurert i Barentsburg.

lenin-3-1
Lenin stirrer uttrykksløs utover Grønfjorden mens fasadene på betongblokkene får stadig mer fargerike fasader.
Vi har lagt bak oss den russiske gruvebyen Barentsburg. Gjennom de siste åra har bygningsmassen gjennomgått en sakte og gradvis utbedring. Slitt betong er fornyet med fargerike fasader, forfalne bygninger er revet og andre restaurert. I kulturhuset framføres tradisjonelle sanger og danser, og du kan innta lokalt mikrobrygget øl og vodka i utpostens bar. De ukrainske arbeiderne har en tøff hverdag i gruvene ved Grønfjorden. M/S Nordstjernen tørner ut Isfjorden og setter kursen mot Prins Karls Forland. Langt der inne på Kapp Linné kan vi se konturene av Isfjord Radio i kikkerten.

dansere-1
Sang, musikk og tradisjonell dans har alltid vært en viktig del av kulturlivet i Barentsburg.
Polarbasill som familiesykdom
Jeg tråkker over den høye terskelen ved inngangen fra akterdekket og trer inn i salongen. Stuerten har tidligere tildelt meg en plass som sjettemann ved et bord. Jeg er spent. Der skal jeg innta alle måltider så lenge reisen varer. Måltidene er et sosialt samlingspunkt for å dele opplevelser, morsomheter og erfaringer, og innerst inne er jeg litt redd for å bli femte hjul på vogna. De fleste problemer blir det imidlertid ingenting av, og jeg kunne ikke havnet i et bedre selskap.

nylondon-1
M/S Nordstjernen ligger for anker utenfor Ny-London i Kongsfjorden.
Jeg blir hjertelig ønsket velkommen av familien Bjørn og Kjersti Hagen Grønmyr med sine tre hyggelige tenåringsdøtre. De er alle bitt av polarbasillen med mange arktiske turer bak seg. Kjersti er den som vasser ut fra steinstranda ved Ny-London og kaster seg i havet uten et knyst og har tøffe polare skiturer i beina. Bjørn er en herlig, utadvendt sunnmøring og barna har hvalross som bakgrunnsbilde på mobilen. De ble en inngang til et veldreid sosialt samvær og jeg kunne nyte godt av deres bekjentskap med guidene om bord.

Senere inngår jeg også et hyggelig bekjentskap med Tor Martin Pettersen fra Brønnøysund som jobber for AVINOR på Longyearbyen flyplass. Vi fikk mange fine samtaler underveis.

blahval-1
Blåhval er fortsatt et sjeldent syn langs kysten av Spitsbergen, men alt tyder på at bestanden har tatt seg opp siden fredningen på 1960-tallet.
Nærmøte med verdens største pattedyr
Mitt i den treretters middagen blir vi avbrutt av en melding om at det er observert blåhval. Vi hører det blir slått bakk i skipsmotoren mens vi raskt tar oss ut på akterdekket. Like til styrbord ser vi ryggen til det mektige sjøpattedyret som er det største som noensinne har levd på jorden uansett tid og art. Blåsten fyker i været og den lille ryggfinnen viser seg i skarp silhuett før den dukker og bryter overflaten igjen etter kort tid.

Jeg tenker på faren min som dro til Sydisen på hvalfangst som unggutt. Jeg tenker på de analoge bildene jeg har i fotoalbumet hjemme der han sitter sammen med skipskameratene sine om bord i hvalkokeriet og de enorme blåhvalene som blir flenset på dekk.

Helt fra barneårene har historien om skipsreder Svend Foyn fra Tønsberg fulgt meg, mannen som revolusjonerte den moderne og industrielle hvalfangsten da han fikk laget verdens første granatharpun. Fra århundreskiftet og fram til 1967 ble mange hundre tusen blåhval skutt og drept ved hjelp av de hurtiggående hvalbåtene. Fangsten toppet seg i 1931 da de drepte 29.000 blåhval. Hvalbestanden ble nærmest utryddet i jakten på høy fortjeneste. Heldigvis ble de fredet og mange tegn tyder på at de store hvalartene er i ferd med å bygge seg opp igjen.

Derfor kjente jeg en gledelig sitring i kroppen da jeg fikk observere kjempen utenfor kysten av Spitsbergen. Slike korte øyeblikk blir vedvarende.

M/S Nordstjernen har stø kurs nordover langs Forlandet når jeg søker lugaren i skipets buk. Jeg ligger på ryggen i køia og hører skutas hjerte slå. Jeg tenker på Herman Melvilles roman Moby-Dick og passasjen der den livredde Ismael har tatt inn på pensjonat og må dele seng med den fryktinngytende tatoverte harpuneren Queequeg og kommer med følgende selverkjennelse:

Heller dele seng med en edru kannibal enn en full kristen. Jeg tørnet inn, og har aldri sovet bedre i mitt liv.

lettbat-1
Landgangsbåtene blir små i forhold til brefronten til den mektige Monacobreen.
Barbesøk på Haakon VII Land
Dagen i dag har jeg gledet meg til. Endelig skal jeg på bar, og ikke en hvilken som helst bar heller. Jeg skal på “Texas bar“!

Innseilingen til “Texas bar” i Liefdefjorden er storslått. M/S Nordstjernen letter anker og tørner i en stor sving langs det mektige brefallet der Monacobreen møter havet og siger i sakte fart mot bukta der legendene Hilmar Nøis og Martin Pettersen Nøis bygde denne bistasjonen i 1927. Historien forteller at hytta fikk navnet etter delstaten Texas i USA. Den er i ganske god stand etter at Sysselmannen satte den i stand for noen år siden. Hytta får hyppige besøk av isbjørn som flere ganger har rasert den. Bare noen timer etter at vi forlot området observerte vi isbjørn for første gang på turen. Den var på vei sørover over Reinsdyrflya på vei mot Liefdefjorden.

texas-hytte-1
Texas bar er en bistasjon som ble bygget i 1927 av Hilmar Nøis og Martin Pettersen Nøis.

texas-hovedrom-1
Fangsthytta er enkelt innredet med en forgang for oppvaring av brensel og utstyr. Selve hovedrommet består av to enkle køier, et bord og en Jøtul.
Texas bar” er tradisjonelt bygget i tre kledd med tjærepapp og utstyrt med to rom. Forgangen fungerer som lager for brensel og utstyr. Det lille hovedrommet er innredet med to køier, et klappbord under det smale vinduet som vender ut mot fjorden, to krakker, noen hyller til skaffetøy, vedkasse og en Jøtul.

Hilmar Nøis overvintret 38 ganger på øya. Han bygde opp flere hovedstasjoner med et nett av mindre bistasjoner over store deler av Svalbard. På det meste røktet han 400 revefeller på en gang og historien forteller at han felte over 300 isbjørn. Nøis-familien fra Andøya har en helt særegen posisjon. I perioden fra 1900 til 1965 har 25 menn og fire kvinner fra Nøis-familien drevet med overvintringsfangst på Spitsbergen.

revefelle-1
På det meste driftet Hilmar Nøis 400 revefeller samtidig. Den består av en enkel treramme som er dynget ned med stein som blir holdt oppe av en pinne som åtet var festet i.
Skål for 80° Nord!
Passasjerer, guider og mannskap er samlet på akterdekket, vi har bobler i glasset og skåler smilende med hverandre når vakthavende offiser på brua blåser i hornet og markerer at vi har krysset den magiske 80-graden.

Framfor oss ligger naturreservatet Moffen der det er en stor koloni hvalross. Tellinger viser at den totale bestanden har steget fra noen hundre dyr da fredningen ble iverksatt i 1952 til over 2500 i dag. Det er godt å tenke på at aktiv naturforvaltning og vernebestemmelser fungerer for mange arter som gjennom historien har blitt hardt fangstet.

hvalross-1
Hvalross er et sosialt dyr. Denne flokken er fotografert på Moffen.
Ved fallrepet
Jeg sitter alene på en benk på akterdekket i selskap med midnattsola. Skipet har gått til ro, men jeg vil ikke legge meg. Jeg vil at dette skal vare. Den hyggelige bartenderen som konsekvent har kalt meg sir Willy fra første dag om bord, spør om jeg vil ha et siste glass før han stenger baren. Jeg takker nei og nipper til termoskoppen med Braastad.

Tankene er flyktige. Jeg følger havhestene som seiler langs skutesiden. Jeg tenker på isbjørnen som svømte i isen ved Kapp Mitra ved inngangen til Krossfjorden, vågehvalene i Woodfjorden, storkobben som lå på isflaket innerst i Liefdefjorden, restene etter marmorbruddet i Ny-London der eventyreren Ernest Mansfield står som representant for den mest mislykkede industrielle satsingen på Svalbard noen gang og den fredelige stemningen i Fjortende Julibukta. Vi skulle feire Frankrikes nasjonaldag, men ble innhentet av verden og den fryktelige terrorhandlingen i Nice.

tre-fjell-1
Innerst i Kongsfjorden troner fjellene Tre kroner.
Terror er et spøkelse som driver over landegrensene. På vei gjennom de halvmørke korridorene søker jeg etter skygger. Jeg søker etter Ernst som har søkt tilflukt i skipet og som beskytter M/S Nordstjernen mot alle farer. Jeg sover urolig denne natten. Reisen går mot slutten, men når jeg går ned fallrepet neste formiddag vet jeg utmerket godt at jeg må tilbake.

himmel-og-hav-1
Selv i gråvær dukker det til stadighet opp nye scenarier.
Leave a Reply

